onsdag 6 juni 2012

Så det kan gå

Tänk så det kan gå när man ropar till Gud om hjälp och beskydd. För en tid sedan köper jag en Bibel där Apokryferna finns med. Mest för att jag ville stilla min nyfikenhet på dessa. Och jag kan förstå varför några av de böckerna ratades från det vi känner som Bibeln. Å andra sidan så är de mycket intressanta som kompletterande läsning vid sidan av Bibeln.

Nu har turen kommit till Andra Mackabeerboken och kapitel tre. Templet skall rånas och ohelgas. Översteprästen och alla av folket som bor i Jerusalem ropar till Gud i sin förtvivlan om hjälp. Gud själv sänder hjälp (bönesvar) och templet kunde inte rånas eller ohelgas. Jag skall inte återge hela berättelsen (värd att läsa), men en del av den skall jag återge.

Mannen som hade i uppdrag att råna templet återkommer till kungen. Han får då svara på frågan: vem är lämplig att göra ett andra försök.

Svaret i vers 38-39 fick mig att jubla: Om du har någon fiende eller någon som stämplar mot din regim skall du sända honom dit. Då får du honom tillbaka genompryglad, om han alls kommer undan med livet, ty den platsen omges sannerligen av en gudomlig kraft. Han som har sin boning i himlen övervakar och skyddar själv den platsen, och den som kommer dit i ont uppsåt piskar han till döds.

Jag är av den övertygelsen att Gud inte bara finns.
Jag är av den övertygelsen att Gud inte bara hör utan besvarar våra böner.

Ibland är vi kristna lite för fega. Vi låter politisk korrekthet hindra oss att utbe oss om Guds hjälp eftersom vi riskerar att framstå som "religiösa lallande dårar". Men Gud lyssnar hellre till "lallande dårar" som ber från djupet av sina hjärtan än till den som är tyst och nöjer sig med en knuten hand i byxfickan. Om det är ditt och mitt sätt att be? Då får vi heller inte se Guds mirakelkraft och inte heller bönesvar, hur stora eller små våra behov än är...

Vad kan vi be om? Allt som du behöver. Allt som du "vill ha" är inte synonymt med "behöver".

Behöver du ett helande? Bed till Gud.
Behöver du nytt arbete? Bed till Gud.
Behöver du en livskamrat? Bed till Gud.
Behöver du bättre ekonomi? Bed till Gud.
Behöver du vänner? Bed till Gud.
Behöver du något? Bed till Gud.

Johannes Evangelium kapitel 14 verserna 13 o 14 säger att "vadhelst ni ber om i mitt namn (Jesus) det skall vi  få, för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen". I kapitel 15 och vers 16 står det bland annat att "Fadern må ge er vadhelst ni ber honom om i mitt namn (Jesus)". I kapitel 16 och verserna 23 o 24 där läser vi att "vad vi än ber Fadern om i mitt (Jesus) namn, det skall han ge". Varför? För att vår glädje skall bli "fullkomlig".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar