Gud har som sagt var lovat Israels land till folket Israel.
Mose påminner Gud om vad han sagt till Abraham, Isak och till Jakob i 2: a
Moseboken 32:13. Sista strofen i versen lyder: De skall få det till arvedel för
evigt. Vidare läser vi i 2:a Moseboken 33:1 att Gud lovat landet till Abrahams,
Isak och Jakobs avkomma, det judiska folket. Gud har bundit sig för evigt till
landet Israel och det judiska folket. Bara att kommentera alla löften i Bibeln
som gäller Israel som land, som folk eller minst lika känsligt och viktigt,
Jerusalem. Det skulle kräva en eller flera böcker. Vill man dessutom skriva
uttömmande svar om varje löfte och hur dessa kan eller skall appliceras i dag
på landet, folket eller Jerusalem då hamnar vi på vad som skulle kunna räknas i
hyllmeter. Så att jag här försöker förklara med hjälp av ett kortare
blogginlägg är dömt att misslyckas. Ändå vågar jag i alla fall påbörja något
som kan betecknas som ett ringa försök.
När människor ger sig på (både verbalt, ideologiskt,
fysiskt, religiöst, politiskt, ekonomiskt mm) Israel, Jerusalem och eller
judarna då säger profeten Sakarja några mycket viktiga saker i det andra
kapitlet. I vers 5 säger han klart och tydligt att: Och jag själ, säger Herren,
skall vara en mur av eld runt staden… I vers 8 avslutas versen som följer: Den
som rör vid er, rör vid min ögonsten. Och vers 12 säger: Herren skall äga Juda
som sin del i det heliga landet, och än en gång skall han utvälja Jerusalem.
Att då gå emot Israel, Jerusalem och det judiska folket med
onda avsikter kommer inte att tolereras av Gud någon mer gång. Inte nu när han
efter nära nog av 1800 års förskingring åter börjat befolka landet med dess
rätta ägare, judarna.
Inget annat
folkslag har fått i uppgift av Gud att befolka och bygga upp landet mellan
Jordanfloden och Medelhavet. Under den långa tid som förflutit mellan
Diasporans början omkring år 130 e: Kr har ingen härskare eller markägare varit
intresserad av att bygga upp landet igen. Mark Twain reser runt i landet under
en period under 1867. Han beskriver som hårt, kargt, öde. Det som landet saknar
enligt Mark Twain är människor, växter och djur:
Mark Twain visited Israel in 1867, and published his
impressions in Innocents Abroad. He described a desolate country – devoid of
both vegetation and human population: “….. A desolate country whose soil is
rich enough, but is given over wholly to weeds… a silent mournful expanse…. a
desolation…. we never saw a human being on the whole route…. hardly a tree or
shrub anywhere. Even the olive tree and the cactus, those fast friends of a
worthless soil, had almost deserted the country.”
Sionismen
börjar spira i Östeuropa under senare delen av 1800-talet. Under 1880-talet
börjar ryska judar att emigrera till det som då är en del av det Ottomanska
riket (Turkarna). Man köper ofta helt värdelösa markområden av jordägare
bosatta i nuvarande Turkiet, Irak osv. Träskmarker fyllda av malariamyggor,
ökenområden helt utan vattenkällor. Man dikar ut träsken, gräver brunnar och
kan under mycket hårt arbete så småningom skörda de första små och torftiga
skördarna. I och med detta börjar araber från de omkringliggande områdena
flytta till området mellan Jordan och Medelhavet. Så småningom bygger såväl
judar som araber upp byar och städer. Ibland rent judiska, ibland rent
arabiska, men också gemensamt. En hel del städer finns självklart även om dessa
med dagens mått snarare skulle kallas byar eller i bästa fall samhällen.
I
takt med att judarna börjar flytta in i detta ödelagda landskap och odlar upp
mark, då följer också en arabisk invandring i området. Under århundraden av
arabiskt och eller muslimskt styre/ägande har ingen intresserat sig för detta
område. Beduiner, druser, en del araber, en del judar, en hel hoper av olika
slags kristna munkar och präster bor visserligen i landet. Utspridda i mindre
byar och städer. Ingen ser kapaciteten och eller möjligheten att odla landet.
Landet, området har under århundraden långsamt fått förfalla. I Ryssland
uppstår en sionistisk väckelse (om uttrycket tillåts). Dels framtvingad genom
de prognomer som nu och då utbryter i det stora Tsarryssland. Sionismen sprider
sig så småningom till fler delar av Europa. Fler och fler judar och araber
flyttar in i området som lyder under det Ottomanska Imperiet. Inte helt utan
att man är inspirerade av de flera tusen år gamla löftena i Torah, Psalmerna
samt i de profetiska texterna.
I
samband med WWI (första Världskriget) så övergår styret till Storbritannien. Följande
text är hämtad på Israels Ambassad i Stockholms hemsida:
Det brittiska mandatet
|
|
||
Här
kommer vi in i en turbulent tid för det judiska folket. Antisemitism och
rashygien diskuteras överallt i Europa, Nordamerika och för den delen, även i
Mellanöstern. Hitlers ideologi görs hörd hos araberna bl.a. hos Stormuftin i
Jerusalem. Sion Vises Protokoll som är en samling av falsarier byggda på
Antisemitisk retorik och filosofi sprids med utgångspunkt i Ryssland. Än idag
är två storsäljare hos arabiska bokhandlare såväl Sion Vises Protokoll och
Hitlers Mein Kampf. Det återspeglas i dagens retorik bland arabiska ledare,
såväl politiska som religiösa vilket ibland är samma personer. Antisemitismen
dog inte med Hitler.
En
vanlig undanflykt idag är att man inte kallar (i västvärlden) Antisemitismen
för vad den egentligen är utan man kallar den för antisionism. Enligt min
uppfattning så är dessa företeelser sprungna ur samma källa. Lek med tanken att
judehatet och Antisemitismen (som faktiskt funnits under många århundraden
innan Hitler träder fram) är en skyltdocka. Under 1930-40-tal bär den brun
eller svart uniform med höga tillhörande läderstövlar. Under korsfarartiden bar
den skinande blanka svärd och rustning av metall ledda av kyrkans
maktfullkomliga män. Idag bär den å ena sidan keifa och AK47: or. Å andra sidan
kan den bära synnerligen dyra och snitsiga märkeskostymer. Den frodas bland de
flesta samhällsklasserna. Ofta hämtar den sin politiska drivkraft hos olika vänsterpolitiska
ideologier. Men den brunsvarta uniformen som bars på 1930-40-tal, den vill man
inte kännas vid längre. Nej idag är det inte moderiktigt med uniform, ledig
klädsel. Samma skyltdocka, men med andra kläder.
Här
kan prästerskapet göra skillnad. Vågar man undervisa vad Bibeln säger eller
säger man det som är godkänt av PGS, PLO, Hamas, Iran, ISM, Aftonbladet osv.
Eller vågar man stå upp trots att det riskerar att börja blåsa storm? Det är
lugnare när det inte blåser alls. Vågar man ställa sig upp och säga ”vi håller
inte med”? Vågar man ställa sig på Israels sida och säga att mycket av det vi
hör är inget annat än illasinnade ideologiska Antisemitiska argument som
effektivt döljs av orden ANTISIONISM eller BEFOGAD ISRAELKRITIK?
Kyrkans
män och kvinnor måste snart välja!
Att
säga det GUD säger, eller det lögnens fader säger.
Att
säga det GUD säger, eller det Antikrist säger.
Att säga det BIBELN säger om Israel, eller det
Sions Vises Protokoll säger.
Att
säga det GUD säger, eller det som Palestinska företrädare säger.
Att
säga det GUD säger, eller som djävulen säger.
Att
säga det BIBELN säger, eller det Koranen säger.
Hur
länge måste jag hålla på? Präster, pastorer, predikanter, Bibellärare måste
ställa sig frågan - vad vill jag säga.
Jag
kunde argumentera mycket längre. Jag kunde säkert komma fram med dussintals,
tjogtals ja kanske till och med hundratals ytterligare mycket bra argument.
Men, jag vill utmana kyrkans företrädare att tänka till istället för att själv
mala på i all oändlighet. Det är bara ett litet, litet krux. Snart kan det vara
för sent att välja FÖR eller EMOT Israel. Gud har en plan och en väg. Det går
inte längre att urskulda sig med att den eller den predikanten har tagit det
beslutet så därför kan inte vi/jag fatta samma beslut. Jag läste ett
blogginlägg en gång som författats av en bloggare och faktiskt pastor där han
ondgör sig över att Ulf Ekman och Livets Ord tagit ställning för Israel. Summan
av hans resonemang var att då kunde inte han ta ställning för Israel utan
väljer hellre det som av teologer brukar kallas för ersättningsteologi, där den
kristna kyrkan ersätter det judiska folket som mottagare av löftena. Hellre på
olika planhalva med Ulf Ekman än att behöva spela i samma lag som honom.
Beklämmande måste jag säga.
Jag
nämner tidigare Diakonia. En blogg kallad Pophöger som drivs av en person med rötter inom Folkpartiet för in mig på just Diakonia.
Det intressanta som jag reagerar över är att man talar om ansträngningar och
medvetet arbete för fred. När man då tar ställning helt (eller nästintill) för
den ena sidan i konflikter mellan Israeler och Palestinier. Under de år av jag
har lagt märke till Diakonia i Mellanöstern har man dels ensidigt tagit
ställning för Palestinierna, mot Israel. Man säger i sin värdegrund och
programförklaring att man arbetar för mänskliga rättigheter och demokratiska
rättigheter. Har inte Israel och judarna den mänskliga rättigheten att tillåtas
att existera? Verkar inte så när Diakonia inte (i likhet med många andra som
jobbar i Gaza eller Västbanken) inte ställer krav på varken Hamas eller PLO- Fatah
att sluta lära ut i skolorna att judarna är apor och svin. Har man någonsin
ställt krav på dessa palestinska företrädare att stryka de paragrafer i sina
programförklaringar där det står att man kämpar för ett utplånande av Israel?
Man står som det heter ”vackert med mössan i handen”.
Diakonia
kommer om inte jag missminner mig att ta med sig ett hundratal
teologistuderande till INTE Israel utan till PALESTINA nästkommande vår.
För
att på plats lyssna till Palestinska kristna teologer och andra Bibellärare. Nu
har det rest runt några kristna Palestinska teologer bland annat i Sverige.
Undervisningen dessa förmedlar är i min mening genomfärgad av muslimska läror
och argument. En sådan teolog hävdar att det är bevisat att Jesus var
Palestinier, inte jude. Det blir extra
intressant med tanke på att det fram till 1967 aldrig talas om ett ”palestinskt
folk”, det hette med rätta - araber. Dessutom så fanns det knappast några
araber/palestinier inom Israel på Jesu tid. Majoriteten var judar och sedan var
det en del greker (kvarleva från tidigare ockupationsmakt) samt ett stort antal
Romare, då dessa vid tiden för hans vandringstid på jorden ockuperade Israel.
Ja,
det finns som sagt var mycket att säga som jag inte har plats eller tid att
säga här.
Min
uppmaning till präster, pastorer och Bibellärare är fortsatt. Undlåt inte att
undervisa om Bibelns syn på och profetior gällande Israel och det judiska
folket. Varför säger jag detta? Förintelsen i nazismens regi sker bland annat
som en följd av att kristna teologer, präster, pastorer och Bibellärare inte
höll sig till Bibeln utan istället teg och dansade efter nazisternas läror och
påbud. Vi säger ju ofta att – det får inte hända igen. Jag avslutar som jag
började.
1: a Moseboken 12: 3 Jag skall välsigna den som välsignar
dig och förbanna den som förbannar dig. I dig skall alla släkten bli välsignade
(kan bli).
2: a Moseboken 23: 22b Jag skall bli en fiende till dina
fiender och en ovän till dina ovänner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar