lördag 19 november 2011

Messiastroende eller kristen


Skall ickejudar kalla sig Messiastroende och följa judiska levnadsregler, traditioner och förordningar? Nej jag anser inte det.

Jag läser i Apg 15:28-29 att så inte skall vara fallet. Man övertolkar de skriftställen som säger till judarna att inte den minsta prick i lagen skall gå om intet och säger därigenom att detta också gäller de ”hedningar” som tror på Jesus Kristus (Messias). Jag kommer till detta lite längre in i mitt inlägg.

Det som stör vissa av dessa så kallade ”messianska” verkar vara förekomsten av ordet och namnet Kristus. Det man glömmer i och med detta är, att judarna inte använde sig av hebreiska som dagligt språk. Det var det religiösa språket. Under något eller några århundraden har man i Israel vant sig vid att använda grekiskan som vardagsspråk. Bibeln eller rättare sagt - Nya Testamentet, skrivs alltså på grekiska och inte hebreiska. I grekiskan heter ju Messias istället Kristus. Därifrån kommer senare bruket av ordet och eller benämningen kristna. Att använda sig av ordet eller benämningen kristna är alltså ingen motsättning mot ordet eller namnet Messias. Detta eftersom man under ett par hundra år var ockuperade av Grekerna innan Romarna tog över som ockupationsmakt. Jag skall här redovisa några fakta ur en historiebok som jag hänvisat till i ett tidigare inlägg på denna blogg. Det är även i denna lärobok som jag läser att grekiskan är/var det vanliga språket vid tiden för Jesu liv och eftermäle.

(Boken heter Judisk Historia 1, från patriarkerna till förvisningen från Spanien. (Finns att köpa på http://www.hillelforlaget.se/ ). På sidan 76 är rubriken – Septuaginta/omkring 285-246 fvt). Där läser man följande i inledningen – Under Ptolemaios II omkring 285-246 Filadelfos tid översattes Bibeln till grekiska. Anledningen sägs vara att biblioteket i Alexandria skulle innehålla minst ett exemplar av alla skrivna böcker. Man hämtar därför en hebreisk Bibel och ber om tillstånd att översätta denna. Vilket så småningom leder till att Bibeln och den judiska tron blir tillgänglig även för ickejudar.

Följande historia beskriver hur arbetet med översättningen går till. Det hör till saken att 72 lärd judiska män inbjuds att komma till Alexandria och att dessa skall översätta Bibeln till grekiska. De lär enligt traditionen ha arbetat var för sig och ovetandes om varandra, men som genom tillsynes ett mirakel, ser man att alla översättningarna är identiska. Bibelöversättningen får därefter namnet, Septuaginta. Vilket betyder ”de sjuttios översättning”.

Nu är det förvisso inte bara dessa som kallar sig Messiastroende som stör sig på Septuaginta och dess översättning. Jag har även i andra sammanhang mött personer som anser att Septuaginta är en felaktig översättning utförd av eller genomförd av den Katolska Kyrkan. Bevisligen faller härmed detta argument och eller påstående, eftersom Septuaginta tillkommer inte bara drygt 200 år innan Jesu födelse och vår tideräkning tar sin början. Den infaller därmed mer än 500 år före Katolska Kyrkans grundande.

Vissa verkar störa sig på begreppet En treenig Gud. Att Gud är Fader, Son och Helig Ande. För mig är det ingen motsättning att Gud både kallas EN och eller TRE. Om vi tar människan om vilken Gud själv säger ”skapad till VÅR avbild” så tyder det på mer än en person/personlighet. Människan är ju inte bara en kropp. Hon är inte bara ett förstånd. För mig är också människan en andlig varelse. Paulus beskriver det som ”andligt död respektive andligt levande”. Han bör ju inneha en viss auktoritet på området eftersom han trots allt har skrivit en stor del av det vi kallar Nya Testamentet. Samtidigt är Gud EN. En människa är ju sammansatt ett sätt som visar på att EN kan vara TRE samtidigt. Detta utan att vara schizofren.

Jag förstår att det kan kännas obekvämt för en jude. Att under flera årtusenden lärt sig att Gud är en. Och det är Gud, han är inte flera gudar. Skillnaden mellan EN Gud och FLERA gudar hittar vi redan i Skapelseberättelsen. Här står det att Gud på (under) den sjätte dagen skapar människorna till VÅR avbild, att vara OSS lika. Gud talar inte om flera gudar. Han har ju skapat människa till SIN avbild. Är vi endast en kropp? Är vi endast ett sinne? Är kroppen och sinnet oberoende av varandra? Nej. Människorna är sammansatta av fler än en beståndsdel. De vanligast förekommande begreppen är ande, själ och kropp. Detta motsvarar så Gud som Fadern, Sonen och den Helige Ande.

Den klara majoriteten (messianska) är ärliga och härliga människor som i mitt tycke fokuserat lite för mycket på fel saker. Med det menar jag att dessa ofta är personer som älskar Gud, Jesus och det av Gud inspirerade ordet, Bibeln. Här måste den traditionella kristenheten i Sverige faktiskt ta på sej skulden för det inträffade. Här har inte församlingar och kyrkor undervisat i tillräckligt ofta eller sunt, utan man har brustit i undervisning av och från Guds Ordet (Bibeln). Man har nonchalerat att studera till exempel Apostlagärningarnas 15: e kapitel. Istället så har man bara slagit fast utan sund förankring i Bibeln att ”så här är det” och förkastat judiska traditioner samtidigt som man upphöjt den hednakristna frälsningsversionen som den enda och optimala vägen att gå. Man har både medvetet och omedvetet valt att bortse helt eller delvis från det judiska ursprunget i kristendomens rötter, tidiga skede.

I Apostlagärningarna 15:5 läser vi om hur de som kommit till tro på Jesus som Messias och som har bakgrund i fariséernas parti/lära kräver att de hednakristna skall börja följa Mose och de Äldstes stadgar. I vers 10 och framåt ställer sig så Petrus upp och talar om skillnaden mellan judar och ickejudar i frågan om att följa Mose och de Äldstes stadgar. Detta är då en passage som dessa ickejudar som idag kallar sig själva för ”messianska” troligen har helt missat att läsa eller förklarar bort av olika skäl. Här riktar jag åter kritik mot kyrkans företrädare. I vers 19 och 20 står något jag under min korta vandring här på jorden aldrig har hörts i predikningar eller Bibelstudier. Och jag fokuserar på vers 20 som lyder: utan endast skriva till dem att de skall avhålla sig från sådant som orenats genom avgudadyrkan, från otukt, från köttet av kvävda djur och från blod. Som ickejude behöver man alltså INTE följa de 613 bud/levnadsregler som en rättrogen jude skall eller bör följa.

Vem eller vilken präst, pastor, predikant eller Bibellärare i Sverige predikar över innehållet i denna vers, bortsett från den delen som handlar om begreppet och företeelsen otukt? Gällande det ämnet är det många av ordets förkunnare som har mycket att säga. En del tyvärr genom att slå Bibeln i huvudet på lyssnaren (bildligt talat). Andra på ett genomtänkt, kompromisslöst men också ett kärleksfullt sätt utan att kompromissa med Guds ord. Andra åter är som ”Pastor Jansson” i Hasse och Tages revy, man har ingen åsikt om någonting.

Nu har undertecknad ingen information om det är vanligt förekommande med matoffer av olika slag till diverse avgudar i Sverige. Jag skulle näppeligen tro att så var eller är fallet. Det förekommer säkert bakom lyckta dörrar, men är definitivt inte vanligt förekommande eller utbrett.

Köttet av kvävda djur? I Svenska Folkbibelns version Svensk Studiebibel läser jag följande kommentar: Köttet av kvävda djur = Kött som inte slaktats enligt lagens föreskrift om att blodet måste rinna ur det slaktade djuret. Här kommer ett annat fenomen in. I Sverige pågår en debatt om att hallal och kosherslakt bör eller skall förbjudas. I konsekvensens namn så skall även den som är kristen endast äta kött som slaktas enligt denna princip. Därför är debatten om ett förbud mot dessa slaktformer en inskränkning av de Mänskliga Rättigheterna som rör religionsfrihet. Jag kan inte skryta med att efterleva denna regel om att endast äta kosherslaktat kött.

Avhålla sig från blod (blodmat). Personligen har jag väldigt lätt för denna biten av innehållet i denna vers eftersom jag inte bara avskyr lukten utan också smak och konsistens av blodkorv och även blod i sig. Å andra sidan så står det inte heller i detta av de första kyrkoledarna fattade beslut (uttalande) att jag som ickejude inte får äta fläskkött heller.

Sätter mig med tidningen ”Shalom över Israel 11/2011” som en vän bistår mig med. Redan på ledarsidan skriver Iwan Örjebo om det ämne jag arbetar lite med just i detta inlägg. Han har gett ledaren inlägget rubriken – Mellan dike och avgrund. En mening i underrubriken ”dike” fångar min uppmärksamhet. Jag citerar: Men fenomenet att ta över rent judiska seder är onödigt och kan t.o.m. betraktas som stöld. När man gör så med motiveringen att det står i Bibeln så observerar man inte att det gäller judarna, inte oss (min kommentar: ickejudarna). Vi har olika uppgifter i Guds rike – något vi bör respektera.
Iwan Örjebo tar inte bara upp det han själv kallar för ett religiöst dike. Han tar givetvis också upp det som går under begreppet – ersättningsteologi. Hans definition av denna lära och eller teologi ger han namnet, AVGRUND.

Här resonerar han lite om hur djupt förankrad denna teologi har varit, är och troligen kommer att vara i kyrkans värld. En sak han nämner är att denna teologi är en av orsakerna till Hitler och nazismens framgångar. Efter ett flertal av århundraden så fanns det ingen teologisk grund som kunde eller ville ifrågasätta rasideologerna. Ersättningsteologin baseras delvis på olika feltolkningar av Romarbrevet. Där man kan luras att tro att kyrkan ersätter judarna som bärare av epitetet – Guds utvalda folk.

Själv tycker jag att Paulus är klar i sina uttalanden om att judarna inte utesluts efter det att man som det heter ”förkastar” läran om Jesus, talet om korset, uppståndelsen osv. Paulus säger klart och tydligt BORT DET. Bort med sådana tankar. Judarna kommer för en tid att till synes stå utanför löftena, utkorelsen och kallelsen, TILL SYNES. Men synvillan är temporär. Judarna kommer att ÅTER INYMPAS i det äkta olivträdet står det. Guds planer, löften, tilltal, utkorelse, kallelse osv. till/om judarna är EVIGA. Gud säger inte eviga när han menar tidsbegränsade. Evig i dess olika böjningsformer betyder fortfarande att det är för alltid. A never ending story heter en sång. Den låttiteln betyder också, för alltid eller för evigt.

Han (Iwan) avslutar ledaren lite kryptiskt, tills man läser om texten en andra eller tredje gång, och lägger märke till hans tankebanor. Han hänvisar i allmänhet till Uppenbarelseboken, men pekar extra på kapitel 7 som handlar om de tolv gånger tolv tusen (144 000). Han pekar på en skara, omöjlig att räkna. Till den skaran som står inför Guds tron och tillber och lovsjunger Gud och Lammet, dit räknar han alla övriga judar (som inte tillhör skaran 144 000) samt alla ickejudar. Här pekar alltså Iwan på det faktum att det är judarna som speciellt är utvalda. Som ickejude är jag och du redan diskvalificerade från denna utvalda skara. Hjälper det att konvertera eller som man också säger – löpa linan hela vägen ut? I kapitel 14 står det lite om den kvalgräns som gäller. I den femte versen läser jag t.ex. I deras men har ingen lögn funnits. De är fläckfria. Som sagt var. Kvalgränsen är redan satt. Handen på hjärtat, klarar du av den? Jag är redan bortsållad, tror jag mig förstå.

Även en av de andra artiklarna i det numret av tidningen ”Shalom över Israel 11/2011” tar upp fenomenet med ersättningsteologin och dess faror. Den Israeliske pastorn/rabbinen Meno Kalisher skriver om – Teologi och politik utmanar den messianska rörelsen.

I fallet med ersättningsteologin tar Meno upp ett annat exempel än det som Iwan tar upp i samma tidning. Meno skriver att de flesta palestinska troende sätter ersättningsteologin i förarsätet. Man menar i enlighet med denna att judarnas plats som Guds utvalda folk har ersatts av kyrkan. När man dessutom hela tiden matas av Hamas m.fl. med anti-israelisk och Antisemitisk propaganda så har man, precis som kyrkan gjorde i Europa under nazi-eran förkastat judarnas plats i Bibelns löften och profetior. Guds planer gäller enligt palestinska teologer inte längre judarna. Meno menar att när kyrkan och de troende verkligen väljer att sätta Jesus i centrum. Då kommer såväl enhet mellan bröder (Ismael och Isak) som fred till och i regionen. Meno berör också problematiken bland Messiastroende judar att vissa inte erkänner eller förstår Jesu gudom och eller treenigheten.

För att återknyta lite till mina tankar om kosher mat och matregler. En rättrogen jude/judinna har en mängd regler att följa gällande allt från råvaror, porslin, rengöring och tidsregler för att ge några exempel. Som ickejude behöver vi inte följa dessa. Om jag nu hade bott i Israel kunde det vara av respekt för eventuella matgäster att följa dessa, men som boende i Sverige, nej. Vill man ändå äta koshermat, gör det av HÄLSOSKÄL inte av RELIGIÖSA SKÄL. Vad menar jag med detta? Det är ett faktum att allt fler och fler dietister och kostrådgivare världen över börjar inse hälsoaspekten med koshermaten. Nu kanske någon hävdar att det handlar om medelhavsrecept, men det är just det den inte är! Det ryska, ungerska, brittiska eller polska kosherköket, är det medelhavsrecept? Knappast. De nordiska recepten för koshermat? Nej, inte heller de är medelhav. Asiatiska eller amerikanska? Nej inte heller de är det. Att följa recepten och låta bli mjölkprodukter tillsammans med köttprodukter. Mycket fågel, lamm, fisk och nötkött istället för fläskkött.

Det får vara nog för detta inlägg. Det kan mycket väl vara så, att jag återkommer till olika delar av innehållet i andra inlägg. Den som lever den får se, heter det i ordstävet.

Hälsningar Gideon…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar