Jag tänker
fortsätta där jag slutade mitt förra inlägg om politik.
Som kristen
har jag ännu så länge valt att stå för en Kristdemokratisk politik, men börjar
fundera på om det är ett parti inför framtiden. Mycket av det som tidigare fått
mig att stå för deras politiska åsikter och värderingar har snabbt ändrats
eller till och med raserats.
Adaktusson
skriver följande i tidningen Dagen om KD: s så kallade ”flipp – floppande”: Kristdemokraterna,
liksom svensk politik i övrigt, är i
behov av företrädare som drivs av en grundläggande idé om hur samhället ska
förändras. För tilltron till det politiska systemet tarvas politiker som
brinner för något mer än ministerposter.
Kanske är
det så att Sverige skulle behöva ett nytt ”kristdemokratiskt” parti. Ett parti
som i tider av liberalisering och nedmontering av dygder och traditioner,
fortfarande står upp för det som av många (MEN INTE ALLA) föraktas och
nedvärderas.
Man skulle
få möjligheten att sätta en politisk agenda som inte styrs av partihistoria och
partipolitisk tradition. Man skulle kunna ta itu med miljö och energifrågor med
ambitionen att rycka initiativet ur händerna på MP utan att använda orden
”höjda skatter”. Man kan få såväl enskilda medborgare/väljare såväl som företag
att ta beslut om att gynna miljön genom att utfästa förenkling och/eller
ekonomiska lättnader/morötter. Men väljer man att tänka skatteintäkter NU och
inte IMORGON går sådant inte att genomföra och MP behåller initiativet på
energi och framför allt på området miljö. Jag var inne på att underlätta för
den som vill investera solceller eller små vindkraftverk. Även Elbilar kom på
tal. Biogas och vätgas kan vara andra drivmedel för bilar/maskiner som skulle
ges en politisk uppmuntran. Samtidigt så tvingar man indirekt bil och
motorindustrin att ta fram vettiga, effektiva och fungerande alternativ till
fossila bränslen.
Man kan
också ta ifrån SD invandrings och främlingsfientlighetens politik.
Fientligheten kan man kanske inte ta ifrån deras väljare, men genom att utlova
förändring som samtidigt underlättar och ger tydliga regler om restriktioner
kan man ta tillbaks politiken. Kanske genom att sätta upp enkla och klara
regler om att den som begår brott i Sverige under tiden som asylsökande
riskerar att omedelbart utvisas. Kanske också om att den som får/fått asyl kan
få detta prövat vid olika slags brott (det är skillnad på t.ex. våldsdåd och
att gå mot röd gubbe) . Detta samtidigt som man underlättar inte bara som idag
(har fått det intrycket av asylpolitiken) för HBT personer utan också för
KONVERTITER och regimkritiker att erhålla asyl i Sverige. Samtidigt så måste
man vara vaksam mot personer som är verksamma inom eller är ideologiska
underblåsare i diverse extremistiska organisationer med våld på sin agenda.
Exempelvis personer som bevisligen tillhör olika slags terroristorganisationer
skall kanske inte erbjudas uppehållstillstånd såvida man inte samarbetar med
SÄPO/Interpol med syfte att avslöja dess verksamhet i olika länder/regioner.
Det ger samtidigt en möjlighet att ta tillbaks invandringspolitiken från
politiska grupper på den yttersta vänsterkanten då dessa ibland verkar vara
öppna för all invandring utan restriktioner. Samtidigt som man också tar ifrån
främlingsfientliga grupper deras politiska grund. Jag känner inte till allt om
asylpolitiken så jag skall inte utveckla mer just nu.
Ett
kontroversiellt ämne är slöjförbud. Jag är medveten om att jag kan spela
invandrarfientliga och rasistiska personer/grupper i händerna. Samtidigt så
måste man ta upp ämnet. Jag vet också att det är nära till hands att ropa
religionsfrihet. Det faller samtidigt samman med kvinnors lika värde och samma
rättigheter som männen åtnjuter inom de grupper som förespråkar beslöjade
kvinnor även i Sverige. Genom att även förbjuda maskering i samband med
demonstrationer/manifestationer (vilket medvetet används i syfte att försvåra
och förhindra identifiering) så ger man ett allmänt förbud en bredare acceptans
och mening. Här (vid demonstrationer/manifestationer) skall också polisen ges
möjlighet att använda sig av så kallad ”nolltolerans”. Idag kan maskerade
personer begå våldsbrott eller begå grov skadegörelse i samband med
demonstrationer/kravaller och klarar sig ostraffade undan då polisen sällan
lyckas gripa alla som deltar i dessa oroligheter/brott. Brott som vederbörande
personer troligtvis inte skulle komma på tanken att begå om det fanns ett
maskeringsförbud och man på så vis riskerar att identifieras och lagföras. Det
underlättar också för till exempel sim och badanläggningar att motivera hygien
som skäl att neka slöjbärare eller andra med heltäckande klädsel. Här kan t.ex.
ett förslag vara att man under vissa tider endast tillåter kvinnor och
samtidigt hindrar fri insyn i dylika anläggningar. Även arbetsplatser där det
av säkerhetsskäl är motiverat lättnader och underlag för att sätta upp regler.
Kan man förbjuda rökning på caféer och restauranger så är det inte fel att
samhället är tydligt även här. Det ger också kvinnor som känner sig tvingade av
tradition styrka och stöd till att motsätta sig familjens eller omgivningens
krav att bära slöja.
Vi har en
debatt som pågår på svenska ledarsidor och andra debattsidor. Den handlar om
utifall omskärelse på pojkar skall förbjudas eller ej. Jämförelser görs med den
som utförs på flickor i eller från vissa kulturer.
Man måste här dels vara tydlig med att omskärelse på
flickor har syftet att begränsa flickors/kvinnors sexliv. De varianter jag har
hört talas om är dels ett ingrepp där slidöppningen mer eller mindre sys ihop
(växer ihop) detta med det uttalade syftet att det skall vara tydligt att
flickan/kvinnan är oskuld på bröllopsnatten. Detta leder till smärta vid de
första samlagen och även skräck inför smärtan = dubbelt lidande. Dels finns varianten där hela eller
delar av klitoris blir bortskuren och hämmar för all framtid hennes sexualdrift
(njutning). Dessa ingrepp sker dessutom i icke medicinska/kliniska miljöer som
och ofta av ”kloka” kvinnor med hjälp av synnerligen undermåliga redskap. De
har heller inget uttalat stöd i religiösa skrifter (såvitt undertecknad känner
till) utan förekommer i olika traditioner.
Att jämföra
dessa med de ingrepp som sker på judiska pojkar på den åttonde dagen och på
muslimska pojkar oftast innan de når tonåren (puberteten) går inte.
Medicinskt/kliniskt går det inte i Sverige i alla fall. Näppeligen i de judiska
samhällen/grupper som finns inte bara i Sverige utan i de flesta
länder/kulturer runt om i världen. Muslimska pojkar i andra länder än i Sverige
kan dock beroende på var de lever tvingas uppleva undermålig medicinsk/klinisk
miljö.
Både judisk
och muslimsk omskärelse på pojkar är religiöst motiverad, då den klart har
blivit uttalad och dessutom praktiserad i nära nog 1400 år bland muslimer och i
gott och väl 4000 år bland judarna. Rent medicinskt finns det som bekant inget
som talar för att pojkar/män som är omskurna upplever begränsningar i sexlivet.
Enskilda fall finns givetvis. Oftast är det mentalt/psykologiskt och inte
fysiskt i denna lilla, lilla grupp. Men skall den synnerligen lilla minoriteten
styra praxis. I så fall måste alla medicinska ingrepp ifrågasättas eftersom det
nu och då dör folk på operationsborden runt om i Sverige. Detta trots att
operationen skulle ha räddat personens liv. Faktum är att det finns fler
medicinska argument som talar för omskärelse på unga pojkar/bebisar än som
talar emot. Såväl urinvägsinflammationer som risken att smittas av HIV/AIDS
minskar, bara för att nämna ett par saker.
Här står då
ickereligiösa personers hat mot religiösa traditioner och jag ser på
kommentarer när ämnet kommer upp att det dessutom i vissa fall handlar om
oförfalskad rasism och Antisemitism.
Läkare
skriver debattartiklar om hur hemskt detta är, att omskära små bebisar i
enlighet med föräldrarnas önskemål utifrån religiös tro och tradition. Samma
läkare som kräver SAMVETSFRIHET och rätten att säga nej vid dessa så kallade
”övergrepp” blir lika aggressiva/upprörda när sjukvårdspersonal inte vill delta
vid abort av samma skäl. Detta rimmar mycket illa. Om samvetsfrihet skall gälla
i det ena fallet bör det gälla i det andra fallet.
Här är ett
ämne/område där ett nytt radikalt politiskt parti skulle kunna utmärka sig.
Samvetsfriheten skall gälla i båda fallen. Om sjukvårdspersonal som vägrar utföra
omskärelser skall ges rätten att tacka nej, då skall också rätten att säga nej
vid abort gälla. Om inte i det ena fallet. Inte heller i det andra fallet. Det skall
gå att vara tydlig och radikal på dessa punkter, utan att övriga debattörer
skall ges en rättfärdigad möjlighet att ropa extremist eller bakåtsträvare. Man
måste också påminna sig om att vi i Sverige erkänner och säger sig vara stolta
över de Mänskliga Rättigheterna. En rättighet är RELIGIONSFRIHET. Föräldrarna
har rätt att undervisa barn i sin respektive religion och fatta beslut som rör
barnen/barnet ifråga som har med religion att göra.
Jag väljer
här att avsluta detta inlägget, men kommer säkert in på ämnet en eller flera
gånger framöver.
Hälsningar
Gideon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar