Under de
senaste dagarna har jag läst igenom Nehemja i min Bibel. Det finns säkert de
som har specialstuderat dessa tretton kapitel under längre perioder än
undertecknad. Jag är övertygad om att insatta teologer kan komma fram till
andra teorier och förklaringar om när, var, hur, varför, tolkning, innebörd,
syfte etc. Någon eller några kommer kanske fram till slutsatser som liknar de jag
kommit fram till. Jag kan också påpeka att jag har släkt och/eller vänner som
avfärdar betydelsen av Bibeln genom att kalla den (i bästa fall) för
”filosofisk, poetisk diktsamling”. Den som läst eller läser denna blogg har
säkert lagt märke till att undertecknad sätter stort värde på Bibeln och dess
budskap. Men det är en sak som slår mig när jag läser dessa kapitel. Och det är
att situationen för Nehemja och judarna påminner om den situation som möter
judarna och Israelerna idag och det är detta jag kommer att ägna lite tid åt i
detta inlägg.
Nehemja som
arbetade vid hovet i Babel åker till Jerusalem för att se hur det går med
återuppbyggandet av templet, staden och landet. Både ur en fysisk och politisk
synvinkel, men också ur en religiös, andlig och reformatorisk synvinkel. Och
jag ser en parallell där med hur det ser ut i dagens Israel.
När judarna
(Ryska) i slutet på 1800-talet börjar göra Aliyah så kommer man till ett glest
befolkat, fattigt ökenområde med ingen eller bristfällig infrastruktur. Landet
har en fattig befolkning som består av beduiner (nomader), araber, druser och
judar samt olika mindre grupper av kristna (oftast knutet till kristna,
religiösa platser).
De judiska
immigranterna börjar köpa upp dålig jordbruksmark för dyra pengar av de
turkiska mark, land och jordägarna. Andra köper hus och tomtmark i eller nära
Jerusalem samt andra städer där man renoverar, moderniserar eller bygger nytt
allt efter behov. Med hjälp av ”blod, svett och tårar” samt hårt arbete så
börjar judarna bygga upp landet och det som var en ofruktbar öken börjar bära
frukt och attraherar allt fler (inte bara judar) utan araber, de som idag
kallas för Palestinier. Den sionistiska tanken, drömmen är inte bara född utan
omsätts nu allt mer i praktik.
Universitet
byggs.
Sjukhus byggs.
Infrastruktur byggs upp.
Skolväsende och skolor byggs.
Banker och ekonomiska institutioner byggs upp.
Jordbrukskollektiv växer fram.
Vattenbrunnar grävs.
Vägnät, elnät och telenät växer fram i det allt mer
moderna, först Brittiska Palestinamandatet och sedan staten/landet Israel.
När
staten Israel utropas i maj 1948 börjar allt mer de små embryona av politiska,
ekonomiska och juridiska institutioner att ta fastare form. Nationen Israel tar
en allt fastare form. Dels formas den inifrån av de olika invånarnas idéer
och tankar, men också av den yttre press som riktas mot Israel genom de olika
krig som hon tvingats delta i.
Här kommer
då vissa likheter in mellan Israel på Nehemja tid och dagens Israel.
Nehemja kapitel 2 och vers 10: Men när horoniten Sanballat och den
ammonitiske tjänstemannen Tobia hörde detta, tog de mycket illa vid sig över
att en person hade kommit som ville Israels barn väl.
Där och då började en förtalskampanj som hade till syfte att misskreditera judarna
återuppbyggnad av Jerusalem samt bidra till att ett kollektivt missmod och ett
kollektiv skuldmedvetande sprider sig bland judarna.
Förtalskampanjen,
förlöjligandet av och hånandet av de som byggde upp Jerusalem och dess murar
fortsätter konstant hela tiden i kapitel efter kapitel. Det står om hur
Sanballat och Tobia hur arga och förbittrade de blev. Man försöker locka bort
judarna från arbetet genom att komma med förslag om än det ena och än det
andra. När inte det lyckas så kommer man både med dolda och öppna hot. Man
använder bland annat politiska, religiösa och ekonomiska argument för att
förhindra återuppbyggandet av Jerusalem och dess Tempel, Herrens Tempel. Jag
läser om hur ”vanmäktiga” fienderna till Nehemja blev. Jag läser också hur
Tobia har lyckats att nästla sig in i Templet (han bor i det t.o.m.), men hur
han kastas ut. Säkert under högljudda protester ”jag har ju bott här under
generationer”.
Känner du
igen detta från dagens situation?
Känner du
igen Israels utsatthet idag?
Känner du
igen lögnerna och förtalet mot Israel?
Känner du
igen hatet, vreden, bitterheten och vanmakten som leder till allt mer desperata
aktioner och åtgärder från Israel fiender (ovänner, kritiker)?
Jag gör det.
Israel
anklagas för att ha stulit och eller ockuperat Palestiniernas land.
Man påstår
att judarna inte har någon varken fysisk eller andlig koppling till landet
Israel eller till Jerusalem.
Israel
anklagas för att stjäla vatten.
Israel
anklagas före än det ena, än det andra.
Vissa hotar
med krig, andra med bojkott av alla de mest uppfinningsrika slag.
När Israel
försvarar sig mot terroristattacker så vänder man på argumentationen och
skuldbelägger Israel genom att hävda att det är hon som är den aggressiva
parten.
Listan kan
bli hur lång som helst. Vissa människor och grupper verkar vara beredda att gå
hur långt som helst för att delegitimera och förtala Israel.
Men oavsett
om du tror på Gud eller inte (vilket jag gör). Gud har lovat landet Israel till/åt
judarna (Am Israel = folket Israel) och Hans löften till Israel går idag i
fullbordan oavsett vad du och jag kan tänkas ha för åsikter om detta. Dessa löften är eviga och dina och mina
argument mot dessa väger väldigt lätt.
Jag har
citerat det i tidigare inlägg och citerar åter Andra Mosebokens 23:e kapitel och
den 22:a versen där Gud själv säger att Han skall vara (bli) en fiende till
Israels fiender och en motståndare till Israels motståndare.
Jag vänder
mig först och främst till dig som kallar dig för kristen och som engagerat dig
i dagens Mellanöstern, antingen mot Israel eller för Israel. Valet är ditt. Du
kan antingen stå på Guds och Israels sida eller så får du inte bara Israel utan
Gud själv mot dig.
Du avgör
själv vilket bemötande du får av Gud genom ditt förhållningssätt och din
inställning till Israel. Gud lovade Abraham i Första Mosebok kapitel 12 och i
verserna 1 till 3 att den som välsignar eller förbannar Abraham och i
förlängningen Israel/judarna får tillbaks av samma slag som man önskar
Israel/judarna.
Välsignelse eller förbannelse, vilket vill och eller kommer du
att få i lön av Herren Gud?
Valet är
ditt. Jag har gjort mitt val i linje med det jag redan citerat från (ur) Bibeln,
men också i linje med Psalm 122 och vers 6: Önska Jerusalem frid! Må det gå dem
väl som älskar dig.
Vi hör ofta
att ”det är aldrig för sent att andra sig”. Tyvärr så är det inte så. Det
kommer att bli ”för sent” att ändra sig och därför ber jag dig att tänka över
dina beslut redan idag när det ännu finns tid för detta. Gud håller på att dra
upp linjer, markerar upp punkter som när de passerats innebär att det inte
längre finns någon återvändo (på engelska heter det ”point of no return”).
Gud Välsigne
Dig, Gud Välsigne Israel och Gud Välsigne Jerusalem nu och för all framtid.
Hälsningar Gideon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar