Jag tänkte
försöka recensera en tidningsartikel/intervju som jag läser i Times of Israel.
Långt ifrån allt kommer jag att recensera då originalartikeln är omfattande.
Aatef Karinaoui.
Araben, beduinen och muslimen Aatef Karinaoui kandiderar
till Knesset (Israels motsvarighet till Riksdagen). Han grundar därför Israels
första pro- Israeliska arabiska parti, El Amal Lat’gir vilket kan översättas
från arabiskan till ”hopp om förändring”.
Framåt eller bakåt?
Aatef har tröttnat på Israeliska arabers avoga och ibland
hatiska inställning till landet de bor och lever i, Israel. Aatef anklagar sina
arabiska bröder för att ”cementera” hatet mot Israel. Trots att majoriteten av
araberna som bor i Israel trivs och t.o.m. älskar landet. Aatef anklagar de
arabiska Knessetledamöterna för att gå i ledband till det Palestinska styret
genom Palestinska Myndigheten (PA). Anklagelsen gäller bakåtsträvande istället
för att vara progressiv (framåtsträvande).
Sociala engagemang.
Aatef som under ett antal år har arbetat som rådgivare i
Knesset och som brinner för att lyfta de ”fattiga” områdena av Israel upp på
samma nivå som de ”rika” områdena vill verka för en social utjämning. Och här
handlar det i första hand om geografiska områden som behöver byggas upp. Aatef
brinner också för att araber skall förstå och uppskatta vilka fördelar de har
som medborgare i landet Israel jämfört med att leva under arabiskt och eller
muslimskt styre.
Judiska symboler.
En av de saker som Aatef poängterar är att han inte har
några som helst problem med Israeliska/judiska symboler i samhället som
Menorahn eller Davidsstjärnan. Varför? Israel är en demokrati som respekterar
allas lika värde. Ett exempel är att han som arab/beduin kan kandidera till
posten som premiärminister. Vilken jude kan göra det i ”Palestina”?
Korruption.
Aatef är motståndare till den utbredda korruptionen bland
Palestinska och arabiska ledare. Folket svälter och själva lever de lyxliv. Han
efterlyser ett större samarbete mellan judar och araber/palestinier istället
för att araber/palestinier idag istället söker skillnader mellan folken, han
pekar först på sina egna arabiska bröder. Han ser bara fördelarna med en dylik
inställning.
Terrorism och förändring.
Aatef poängterar att en förändring måste till bland
Palestinier och araber. Istället för att lär ut hat och terrorism mot judarna,
så efterlyser han samarbete mellan folken. Alla tjänar på det säger han. Både
ifråga om utbildning, möjligheter, inkomst mm. Han poängterar att det är
viktigt att även araber i Israel dels gör militärtjänst, men också att man
engagerar sig frivilligt inom olika sociala projekt. Det ger delaktighet som
medborgare.
En arabisk vår.
Aatef pekar på vikten av att bli delaktig i Israel. Han ger
några exempel på hur araber i norra Israel jublar när Hizbollah angriper Israel
med raketer. Samtidigt som de själva drabbas av dessa. Han menar att om judarna
tvingas lämna landet (vilket många araber och palestinier önskar och strävar
efter) då hade det Palestina som ersatt Israel befunnit sig i samma situation
som Syrien. Med inbördes hat och strider. Vi behöver en ”arabisk vår” i Israel
poängterar han. Riktad inte mot judarna utan mot de arabiska ledare som hatar
och eller motarbetar Israel.
Gideon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar