lördag 13 december 2014

Två verser

Två verser som visar på Guds förbund med det judiska folket.

Tredje Moseboken kapitel 27, verserna 44 och 45:

Men, medan de är i sina fienders land, skall jag trots detta inte så förkasta eller avvisa dem, att jag förgör dem eller bryter mitt förbund med dem, ty jag är Herren deras Gud.

Nej, dem till godo skall jag tänka på förbundet med fäderna, som jag förde ut ur Egyptens land inför hednafolkens ögon, för att jag skulle vara deras Gud. Jag är Herren.

Kapitlet handlar dessutom i verserna innan om hur Israels folk (judarna) som av Gud hade förskingrats bort från landet ut i omvärlden till följd av olydnad/synd mot Gud och hans ord. MEN står det, när folket omvänder sig till Gud igen skall landet och folket åter upprättas och föras samman. Landet som under lång tid varit obrukat och förfallet skall åter brukas, upprättas och både folket och landet skall blomstra igen.

Gud och Guds ord, Bibeln är större än ersättningsteologer, politiker, politiskt aktiva, ekonomer, akademiker, journalister, köksbordsantisemiter osv.

Gud vakar över judarna. Gud vakar över Israels land.

Glöm därför aldrig Guds profetiska ord gällande Israel som land/nation och som folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar