söndag 7 december 2014

Böcker

Mitt i regeringskrisens tider kan det vara skönt att sjunka ner i fåtöljen med en bok. Inte alltid är det den färskaste boken som är bäst och som berikar själen mest.

Ett par förhållandevis färska böcker sitter jag och läser något kapitel ur var eller varannan dag och det är:

- Hakkorset och halvmånen - nazister i Mellanöstern av Niclas Sennerteg. Av de cirka två tredjedelar av boken jag läst har varit/är en ögonöppnare för hur Antisemitismen i Mellanöstern det senaste århundradet fått hjälp att både i form av propaganda, fart/energi, multipliceras och mutationer sprids i denna del av världen.

- Hitlers svenska SS-soldater - brev och dagböcker av Bosse Schön. Börjar närma mig slutet av denna intressanta bok. Hur svenskar från alla samhällsklasser låtit sig hjärntvättas och utnyttjas samt att vissa kom till insikt även om många fortsatte att odla vurmen för den nazistiska ideologin. Här läser jag också om övertygade nazister som ger råd till efterkrigsgenerationerna att dölja de värsta avarterna av judehat, rasism mm och på så sätt ha möjligheten att sprida en mer rumsren variant av nazismen.

En bok med ett par årtionde på nacken är:

- Historiens Gud - Judarna av Sven Reichmann. En för mig som kristen av Israel och det judiska folket klargörande och i viss mån ögonöppnande bok. Inte kanske att min bild av judar/Israel förändras i det stora perspektivet, utan det handlar om flera mindre aha-upplevelser och klargörande.

En annan bok jag nyligen läst är:

- Profetiska vägskäl av Dan Johansson. För mig har den boken varit en teologisk ögonöppnare i vissa delar och en bekräftade av andra saker jag funderat över under X-antal år. Nyttig och intressant läsning värd varenda krona. Ett plus var/är att den består av ånga korta kapitel vilket gör att man utan problem kan läsa ett eller ett par kapitel varje dag utan problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar