tisdag 23 april 2013

Opartisk dokumentär

Ett filmteam försöker spela in en opartisk dokumentär i och från Jerusalem. Eller om man så vill "en icke politiskt laddad/vinklad" dokumentär.

Palestinska aktivister hindrar teamet att arbeta.

Palestinier som det var tänkt skulle delta i dokumentären avböjer efter påtryckningar från Palestinska politiker, lobbygrupper och eller direkta hot från andra mer militanta Palestinier.

Palestinier som var kontrakterade för att filma säger i vissa fall upp sina kontrakt efter påtryckningar från Palestinska politiker, lobbygrupper och eller direkta hot från andra mer militanta Palestinier.

Tanken var och är att berätta vad som sker i Jerusalem under 24 timmar.

Palestinska talespersoner (politiska och eller militanta) menar att bilden blir missvisande eftersom de anser att Jerusalem är delat och filmen visar ett enat Jerusalem = problem.

Problemet är snarare att det inte finns några synliga, fysiska och eller politiska gränser i Jerusalem. Fiktiva och osynliga gränser finns det däremot.

Artikelförfattaren hävdar att det från Palestinskt håll talas om "våldsamt motstånd" mot allt som kan tänkas leda till en "normalisering" mellan Israeler och Palestinier.


Min kommentar om och till detta är inspirerad av profeten Sakarja kapitel 12 och verserna 2 och 3 samt Psaltaren kapitel 122 och vers 6:

Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring. Också Juda skall drabbas, när Jerusalem blir belägrat. Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne.

Önska Jerusalem frid! Må det gå dem väl som älskar dig.


Här är det viktigt att se på Jerusalem inte bara från politiskt önsketänkande. Som kristen måste jag (och du) även se till vad som faktiskt är förutsagt i Bibeln, av Gud genom olika profeter. Om vi inte gör det så hamnar vi i otakt med Guds löften om vad som gäller när det handlar om Jerusalem, Israel och det judiska folket.

Lägg också märke till att det står "och alla jordens folk" d v s inte alla människor skall församla sig mot Jerusalem. Här är en viktig poäng. Jag och du måste inte ingå i gruppen alla folk. Det finns ett val att göra. Vi kan välja att välsigna Jerusalem.

Geografiskt så finns det bara ett Jerusalem, inte två. Den tanken har sitt ursprung någon annanstans än från Gud (hans motpart).

För det första för mig är det självklart att Jerusalem är en stad. En stad dit Messias en dag skall komma i all sin makt och härlighet för att regera.

För det andra är det för mig en självklarhet att jag som svensk inte har rätt att dela Jerusalem.

Jag ber att du inte skall falla in i talkören som mässar "dela Jerusalem så blir det fred". Det blir inte fred eller frid bara för att Jerusalem delas eller för att vi får två stater i det som idag är Israel inklusive Gaza och Västbanken.

Jag såg en dokumentär på SVT Kunskapskanalen igår kväll. Man visar en dokumentär som byggde på intervjuer med före detta chefer för Shin Bet (Israels Säkerhetspolis). En av dom berättar om ett samtal med en Palestinsk ledare som förklarade "det Palestinska motståndet" och jag citerar fritt: Det handlar inte om fred och samexistens med Israel eller att få till stånd en egen stat. Det handlar om att ställa till med så mycket problem och orsaka så mycket smärta som möjligt för Israel.

Jag ber, sälla dig inte till den talkören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar