onsdag 22 augusti 2012

Israel och Iran (uppdaterad)


Irans president vill radera ut Israel från kartan. Landets högste andlige ledare likaså.

Jag hittar artikeln om Irans allt hotfullare retorik i Världen Idag. Med tanke på att Iran allt mer närmar sig en färdig atombomb/kärnvapen så bör man ta landets ledare på allvar när hot av denna kvalitet och kvantitet framförs.

Det enda positiva jag ser är det som (även) Israels Ambassads skriver på sin blogg (delar av det återfinns i föregående länk också). Så väl FN:s generalsekreterare som EU:s utrikesminister/talesperson kritiserar Iran i skarpa ordalag.

Min tanke går direkt till den bön jag formulerade utifrån Psalm 124 i mitt förra blogginlägg.

Till en klart roligare sak. Israelnationalnews uppmärksammar att man i Sverige avtäcker ett nytt minnesmärke/monument över den svenske hjälten Raul Wallenberg.

Uppdatering:

I tidningen Dagen läser jag om hur man återigen kallat Israel för en "cancertumör".

För den som verkligen vill läsa en saklig, väl formulerad och skarp analys om vad som sades i Teheran bör läsa den artikel som Anna Ekström och Lisa Abramowicz publicerat på Newsmill under dagen. Rubriken är "Farlig tystnad när Ahmadinejad låter som Hitler". Damerna ifråga går tydligt igenom vad Irans president menar när han talar om cancertumörer och cancerceller. Mycket läsvärd artikel.

Sveriges utrikesminister Carl Bildt har ännu inte kommenterat/uttalat sig (på sin blogg) om vad som sagts av Irans högste ledare. Dvs han är lika vaken och uppmärksam som vanligt (ironi).

1 kommentar:

  1. det är israel som översätter allt som kommer från iran till engelska så jag tar allt med en nypa salt

    SvaraRadera