måndag 13 augusti 2012

En eller två tankar

En liten tanke planteras i mitt sinne som jag inte riktigt kan släppa. Jag sitter och lyssnar till Jack-Tommy Ardenfors och Dan Johansson via Cymbal TV:s webbtv. Du kan själv lyssna till J-T A och D J under rubriken "Ersättning eller inympning" i en samtalsserie som omfattar 5 delar.

Tanken som planterades handlade om den yttersta tiden som Jesus själv kallar det i de olika evangelierna. D J nämner i förbigående en sak som jag hittar i Matteusevangeliet kapitel 24 vers 37-39. Sammanfattat står det att "som man handlade på Noas tid så skall man handla i den sista tiden". D J säger då att Rabbiner idag har upptäckt i historiska skrifter från (jag tror det var) den Babyloniska fångenskapen att det då var vanligt med äktenskap mellan homosexuella. Det har sedan inte förekommit (utom lokalt möjligtvis) i historien förrän i nutid. Var det detta Jesus talade om i Matt 24:37-39 ? I så fall är vi verkligen inne i "den yttersta tiden"! Exakt var i dennna vet jag inte, men det är en utmaning till dig och mig att leva inte så "långt borta" som möjligt från Gud utan "så nära" honom som möjligt. Det ger oss ett och annat att tänka på. Både vad gäller den peronliga närheten till Gud och i det personliga engagemanget att nå ut till en värld med frälsningsbudskapet, Jesu korsfästelse, död och uppståndelse. genom vilken vi har blivit rättfärdiggjorda inte av förtjänst utan av nåd.

Wallenberg. Raul Wallenberg hedras i Canada först med ett "hedersmedborgarskap" för snart 28 år sedan. Inom några månader skall han dessutom bli frimärke i Canada. I Sverige verkar vi knappt veta vad han gjorde och verkar inte vara så villiga att hedra honom heller. Med livet som insats räddar han tiotusentals, kanske mer än hundratusen judar från en säker död i det nazistiska Förintelsemaskineriet. Heja Canada.

Birro precis som undertecknad efterlyser ett "nytt" kristet politiskt parti/initiativ. Att som Birro vill "gå åt vänster" håller jag inte politiskt med om då min uppfattning om vänsterns "så kallade" solidaritet med de svaga i samhället inte är född i omsorg eller kärlek till de svaga utan är född i avundsjuka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar