söndag 9 juni 2013

Kvällsläsning

Sitter och läser i lite olika böcker under dagen. Jag tillhör den skara som gärna läser böcker och beroende på valet av litteratur kan ägna uppmärksamhet åt flera böcker samtidigt.

Jag plockade fram en biografi som jag läser lite då och lite då ur. "Det står ett rum här och väntar - Berättelsen om Raoul Wallenberg" av Ingrid Carlberg.

Jag har kommit till den del i boken som handlar om RW:s tid i Haifa, Brittiska Palestinamandatet 1936. Enligt boken skall RW ha skrivit till sin farfar om hur många människor som beräknades kunna bo i landet (nuvarande Israel) trots RW:s egna skeptiska tankar. Jag citerar:

De säga att Palestina (Israel) liknar en rådjurshud. När huden tagits av djuret och det senare icke är i huden som har tillhört det, då krymper den och man undrar hur djuret någonsin har kunnat få plats i den. Med Palestina (Israel) är det likadant; så länge Palestina innesluter en judisk befolkning är det drypande av mjölk och honung och kan rymma en stor befolkning, men när judarna inte längre är i det krymper dess värde och inte ens en liten arabisk befolkning med sina små anspråk kan draga sig fram.

Jag måste säga att jag är beredd att tro på innehållet i den "fabeln" som RW kallar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar