lördag 8 juni 2013

Israel i Bibeln 2

Jag har under en tid burit några tankar inom mig. En serie tankar som av olika skäl kommit för mig. Tidningar, TV och andra debattforum är fyllda av nyheter, åsikter och tyckande i största allmänhet om och från Israel.

Vad säger Bibeln om Israel egentligen?

Och hur skall du och jag ställa oss till dagens Israel som kristna?

Jag fortsätter idag med några olika Bibelord som jag hittar i det som kallas Första Moseboken (1 Mos). Bibelöversättningen jag använder om inget annat anges är Svenska Folkbibeln från 1998. I samband med dessa Bibelställen kommer jag också att dela kortare tankar och kommentarer som berör dessa. Vill du veta mer om hur jag tänker eller arbetat med dessa Bibelstudier så hittar du en utförligare förklaring det blogginlägg som heter ISRAEL I BIBELN.

Första Moseboken kapitel 17 verserna 7 och 8. Det är i samband med Guds löfte till Abraham gällande löftessonen Isak:

Och jag skall upprätta mitt förbund mellan mig och dig och dina efterkommande från släkte till släkte, ett evigt förbund. Jag skall vara din Gud och dina efterkommandes Gud. Det land där du bor som främling, hela Kanaans land, skall jag ge dig och dina efterkommande till egendom för evigt. Och jag skall vara deras Gud.

Jag måste säga att jag stör mig något på vad Svenska Folkbibeln kallar Kanaans land i sina kartor, Palestina. Gud själv lovade det landet FÖR EVIGT till Isaks arvingar, judarna, Israel. Am Israel fick Eretz Israel. Folket Israel fick landet Israel. Observera att Gud ger landet till EVIG EGENDOM. Att ta ifrån judarna landet Israel är alltså stöld.

Läser man sedan vidare i verserna 19 till 21 i samma kapitel så ser vi att Gud upprättar ETT förbund med Ismael SOM INTE gäller Israels land och inte heller blir han löftessonen utan FÖRBUNDET det är med och genom Isak, judarnas stamfader.

I kapitel 21 och verserna 12 och 13 så klargörs det än en gång. Löftet, förbundet kommer att fortleva genom Isak. Det är Isaks ättlingar som FÖR EVIGT skall bo i Kanaans land. Till största delen det som motsvarar dagens Israel. Palestiniernas president Abbas, mullor, imamer, Diakonia, Bilda, ”Dessa mina minsta bröder”, Dror Feiler, Gunnar Olofsson, Aftonbladet, journalister, politiker och Palestinagrupperna i Sverige kan ropa hur mycket de vill att det land som idag heter Israel skall eller borde heta Palestina, men de har fel. Guds löften om det som idag heter och är nationen/staten/landet Israel gäller FÖR EVIGT. Och Israels Gud är större och mäktigare än alla andras krav på det geografiska landområdet.

Jag läser också i kapitel 26 och i verserna 3 till 5:

Stanna som främling här i landet. Jag skall vara med dig och välsigna dig, ty åt dig och dina efterkommande skall jag ge alla dessa landområden, och jag skall hålla den ed som jag svurit din fader Abraham. Jag skall göra dina efterkommande talrika som stjärnorna på himlen, och åt dina efterkommande skall jag ge alla dessa landområden. Och i din avkomma skall alla jordens hednafolk bli välsignade eftersom Abraham lyssnade till min röst och tog vara på det jag förordnat; mina befallningar, föreskrifter och lagar.

Det är som vi läser här inte dagens judars egen förtjänst att de fått tillbaka landet. Det är Guds löfte till Abraham. Det är för att Gud väljer att själv hålla fast vid den ed som han svor Abraham. Landet tillhör dina, Isaks arvingar för evigt. Inte för att de har förtjänat det, utan för att Abraham hade förtjänat det. Här kommer också ett löfte om den framtida Messias (som jag och kristna över hela världen tror/anser vara Jesus).

Och till dig som funderar över hur du skall förhålla dig till Israel citerar jag den sista meningen i kapitel 27 och vers 29:

Förbannad skall den vara som förbannar dig och välsignad den som välsignar dig.

Du och jag väljer alltså genom vår inställning till Israel om vi får möta samma förbannelse eller välsignelse som vi önskar Israel. Visst plockar man äpplen på äppleträd och inte päron eller apelsiner?

Jag har gjort mitt val. Jag väljer att välsigna Israel trots att jag ser deras misstag, brister och fel. Inte för att de just gör fel. Nej, det är för att jag sett i Guds ord (Bibeln) att det är bättre att stå på samma sida som Gud själv och inte på hans motståndarsida.

Vilket val har du gjort?

Du vet väl att du kan ändra dig om du gjort fel val.


Gud Välsigne Dig och Gud Välsigne Israel. Hälsningar Gideon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar