fredag 18 januari 2013

Trädplantering i öknen

Jag skriver nu och då om saker som har med miljö att göra. Och jag vill poängtera att jag inte är någon hysterisk miljötaliban som drabbas av panikångest och börjar slå vilt omkring mig om jag ser att någon som slarvar med sopsortering, köper en stadsjeep, lämnar hemmet med alla lampor brinnande osv. Jag är inget lysande och perfekt föredöme på de punkterna. Solenergi och elbilar har däremot hamnat högt på min intressekarta.

Jag läser en intressant artikel via Nocamel som handlar om att plantera olivträd i ökenlandskap. Man har under en tid studerat vad olivträdsplantering har för effekter på ökenspridning (begränsningen av), miljö samt kvaliteten på oljan som kan produceras av oliverna. Effekterna sägs vara överväldigande positiva.

- Djur, kräldjur, fåglar och insekter har någonstans att söka skydd/skugga. Vissa av dessa djur/arter är utrotningshotade, men har nu fått möjligheten att åter växa sig starka (föröka sig).

- Oliverna som skördas har förvånansvärt hög kvalitet (mycket antioxidanter).

- Planteringarna fungerar som skydd mot schakaler som har brett ut sig explosionsartat i exempelvis Negev.

- Träden absorberar mycket koldioxid.

- Olivträd kräver förhållandevis lite vatten för att trivas, växa till och bära frukt.

Och som kristen/Bibelläsare så ser jag uppfyllandet av ett profetiskt tilltal (löfte) i realtid: När Israel (judarna) återvänder till landet (Israel) så skall öknen blomstra/grönska. (Fritt citerat).

Därför vill jag passa på att slå ett slag för trädplantering i Israel genom Keren Kajemet (KKL).

Dels för att du gör en insats för miljön.

Dels för att du stöttar Israel.

För den som vill kan trädplantering i Raul Wallenbergs minnesskog utanför Haifa vara ett sätt att hedra denne svenske hjälte.

Dessutom så är du med och förhindrar att öknen utvidgar sig samt att andra länder som behöver detta kan se Israel som ett föredöme och ett exempel att följa i detta arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar