fredag 18 juli 2014

Fredagskvällsfundering

Sitter så här på fredagskvällen och strötittar på såväl Facebook, nyhetskanaler av diverse slag och olika bloggar.

Ser att både en och Facebookvänner (+ ett antal IRL) samt ett flertal kristna bloggare hela tiden talar om Katolska Kyrkan i termer som återfinns i Uppenbarelseboken. Både Antikrist och skökan är vanliga jämförelser.

Gällande skökan som Uppenbarelseboken talar om har jag inte ägnat några djupare tankar åt måste erkännas. Men när det kommer till Antikrist och parallellen med Påven (i vissa fall nämns sittande president Obama, USA) där delar jag inte helt de mångas tankar/funderingar/åsikter.

Min tanke (inte huggen i sten som det heter) är att Antikrist mycket väl kan komma att träda fram inom eller ut ur Islam. Jag är på denna punkten inte emot att pröva alternativ till den gängse tanken inom kristna grupper/kyrkor/läror som framträtt i spåren av Luther och reformationen.

Inom Islam talas det om tolfte Imamen, Al-mahdi som skall träda fram före domens dag strax innan Jesus (Messias) kommer att framträda (Roald: Islam Historia, tro och nytolkning s. 137).

Vissa likheter mellan Antikrist och "den tolfte imamen" finns alltså. Vi måste inte lasta allt ont på Katolska Kyrkan eller USA.


Utöver dessa korta tankar vill jag endast önska Trevlig (och solig) Helg och till den eller dom som det berör, Trevlig Semester.

Gideon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar