söndag 13 juli 2014

Cynism och Israel Hamas Gaza

Med tanke på den rådande situationen emellan Israels Försvarsmakt och Hamas som styr i Gaza måste jag poängtera att situationen för icke-stridande och rädda Gazabor är allt annat än bra.

Hamas försöker förbjuda civila och icke-stridande medborgare att fly de områden där Hamas och andra terroristorganisationer (exempelvis är Hamas en terroristorganisation enligt EU där Sverige är medlemsland i)  placerat ut vapenlager och/eller raketavfyrningsramper. Vilket i sig är ett brott mot alla så kallade krigslagar. Att medvetet dra till sig fiendens eldgivning mot civila områden och på så sätt tvinga kvinnor och barn att mot sin vilja och bättre vetande agera mänskliga sköldar.

Tack och lov att Ship To Gazas lilla båt Gazas Ark trots att den brunnit på ett mirakulöst sätt endast brunnit där namnet inte var/är målat. Tillfällighet? 

Socialdemokraternas ledare Stefan Löfven har hamnat i blåsväder. Detta efter att ha uttryckt sig OBJEKTIVT om det som sker i Israel/Gaza just nu. Trots att jag inte är Socialdemokrat anser jag att hans uttryck är hedrande. Tar han upp Göran Perssons fallna mantel i ämnet/frågan blir min respekt ännu större för honom.

I  VT (Västerviks Tidningen) har en för mig obekant Persson skrivit mycket, mycket bra om det som sker i Israel/Gaza just nu.

En som fattat galoppen är Erixon som skriver under rubriken "Israel har rätt att försvara sig".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar