söndag 15 juli 2012

Grön bilism, elbilar

Det Israeliska företaget "Better Place" öppnar nu på allvar i Israel.

Hela konceptet låter intressant i mina öron. Du köper en elbil för ungefär samma pengar som en traditionell bensin eller dieselbil. Batteriet som är den stora dyra kostnaden leasar man sedan.

Ett annat exempel med konceptet är att du istället för laddning av batteri måste hitta en laddstolpe/anläggning/station och parkera bilen där under ett antal timmar. Med "Better Place" metod så BYTER du ut hela batteriet på några minuter och kan fortsätta din resa igen. En andra fördel är att om något händer med batteriet som gjort det helt eller delvis obrukbart så drabbar inte den kostnaden dig som bilägare.

Nackdelar? Platser eller länder med långa transportavstånd eller sträng kyla. Norra Skandinavien/Norden är ett problemområde. Ännu så länge ett begränsat urval av bilmodeller.

Fördelar? Platser eller länder med korta transportavstånd. Storstäder och tätt befolkade länder helst med en normaltemperatur över fryspunkten.

Här är exempel på länder/platser/regioner där företaget lanserar sitt koncept.

Med tanke på att Danmark öppnar upp för konceptet så ser jag en tänkbar marknad för Malmö/Helsingborg med närliggande orter. Närheten till Köpenhamn och Danmark via Öresundsbron och färjan mellan Helsingborg-Helsingör öppnar möjligheter för den som pendlar mellan länderna att ansluta sitt bil och miljötänkande till konceptet.

För den som bor och färdas med bil mestadels inom storstadsregioner som Malmö, Göteborg eller Stockholm vore detta koncept intressant.

Om dessutom konceptet kan anpassas till den tyngre transportsektorn med lastbilar och bussar så blir det enorma miljövinster. Tänk er själva att bussar och lastbilar i lokaltrafik/distribution helt utan utsläpp och med ett minimum av buller eller ljud. Långfärdsvarianterna får det svårare att anamma tanken och tekniken, men för lokaltrafik utan tvekan ett bra koncept. Nu handlar det inte längre om enbart lastbilar som skall köra i de större städerna. Här kan bussbolag gå i bräschen. Här talar vi kanske om städer i storleken 25-30 000 invånare och uppåt. Absolut försvarbart om städerna har mer än 50-60 000 invånare eller mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar