söndag 22 juli 2012

Återkommer

Jag kommer tillbaks till ämnet grön energi och elbil.

Jag är ingen miljöfanatiker av "talibantyp" som får hysteriska utbrott om grannar, arbetskamrater, släktingar eller främlingar inte sopsorterar på gränsen till absurd fanatism. Jag måste erkänna att jag gärna vill vara ägare av en så kallad "raggarbil" eller något likvärdigt (vet att jag kan erhålla kritik på den punkten). En stor, bred, cromeblänkande, tung bil av amerikanskt ursprung från 50 eller 60-talet med en stor V8 under motorhuven. En gammal europeisk bil med 6, 8 eller 12 cylindrar hade jag inte heller tackat nej till. De så kallade "landsvägsloken" som slukar mil efter mil i bekväm komfort, med hög och jämn snittfart är jag mycket förtjust i.

Åter till ELBILEN och dess framtid.

Jag har fastnat för den israeliska versionen av elbil genom konceptet BETTER PLACE. Det har den som läst ett antal inlägg på denna blogg förstått.

Jag skulle verkligen vilja se att fler biltillverkare anammar denna lösning och accepterade densamma som STANDARDVERSION. Istället för att batteriet sitter fast monterat i bilen så är det något som man snabbt och enkelt byter vid det som motsvarar en bensinstation, men istället så åker bilisten till en batteribytesstation. Fördelarna är som bekant att man på 3-5 minuter byter till sig ett fullt laddat batteri istället för att som idag hos de flesta elbilsmodeller (och tillverkare) tvingas parkera bilen vid en laddstolpe under X antal timmar för att få möjligheten att färdas vidare. I och med Better Place lösning/koncept så erbjuds bilar som kan färdas lika långt som vilken bensin eller dieselbil som idag färdas på våra vägar.

Konceptet kan också på sikt anpassas till gods och persontransport. Framför allt i ett strikt lokalt perspektiv. Större städer eller koncentrerade områden blir då lämpliga för yrkestrafiken att tänka i elbil och miljöbanor. Speciellt intressant blir det eftersom Sverige har två stora lastbils och busstillverkare.

Frågan är OM och eller VEM som skulle våga ta in konceptet till Sverige? Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så finns det både för och nackdelar med elbilar i Sverige. Skåne och eller storstäderna är den naturliga inkörsporten för konceptet. Om man dessutom kombinerar dessa batteribytesstationer med solceller (solenergi) och eller vindkraftverk (av mindre modell) då ökar innebörden av elbil samt grön energi kombinerat med miljöaktivism i kvadrat.

Härmed efterlyser jag en eller fler modiga miljöaktivister med entreprenöranda. Personer som inte är rädda att fröknippas med Israel och som kombinerar plånboksfrågor, bilintresse och miljötänkande på en och samma gång. Då blir elbilen även i Sverige ett lockande alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar