tisdag 17 januari 2023

Leda eller förleda

 Jag vill börja med att önska God Fortsättning på 2023.

Leda eller förleda?

Jag har under den senaste tiden haft kontakt med personer som befinner sig i ledande eller inflytelserika positioner inom svensk kristenhet. Församlingsnivå, kristna konferensledningar, kristna intresseorganisationer och på samfundsnivå.

Dessa personer har hånat, skrattat och skakade på huvudena åt t. ex. organisationen Israels Vänner.

Personligen hånades jag för att jag EVENTUELLT har andra politiska åsikter än några av dessa personer. Fyra personer går samman och tittar snett på mig för att jag kanske röstade annorlunda i valet till Riksdagen förra året än vad de hade gjort. Jag skriver KANSKE eftersom jag inte berättat för någon av dessa personer vad eller hur jag röstade. Hånleende hävdar dessa att de varit ledda av Guds Ande gällande sina egna val. Jag kände mig som den enda vuxna personen i rummet och lät bli att ge svar på tal för att inte förstöra festen för alla närvarande. Jag förstod att det spelade ingen roll vad jag har för politiska åsikter, kanske var det snarare min blotta närvaro på festen som var problemet.

Vad gäller inställningen till Israel så vill jag kommentera detta lite. Läser man hela Bibeln, GT och NT utan att hoppa över både här och där så ser man Guds planer, tankar och hjärta för Israel som land och som folk (judarna). Exempelvis i Andra Moseboken kapitel 23, vers 23 så säger Gud till Mose och folket Israel (judarna) hur Gud själv skall vara en fiende och en motståndare till Israels fiender och motståndare.

Jag nämner i ett annat inlägg den Tyske prästen Dietrich Bonhoeffer. En av de saker som gjorde att han valde att bli antinazist och att predika DET BIBLISKT KORREKTA evangeliet var när han såg hur judarna behandlades. Idag cirka 80 år efter Andra Världskriget och Förintelsen så har landet Israel blivit det man kallar för "hela världens jude". Man har helt enkelt överfört det gamla Antisemitiska judehatet till Israel och kallar det Antisionism istället. Samma sak, men ett annat namn bara.

Jag tror att det kommer att visa sig i den tid vi är på väg in i vem som väljer den enkla eller den svåra vägen? Vem kommer att välja det Bibliskt korrekta och vem väljer det politiskt korrekta evangeliet?

Jag tror att inställningen till Israel (inom kristenheten talar jag om här) kommer att vara en indikator vad enskilda personer, predikanter, organisationer, församlingar och trossamfund kommer att välja.

Att då träffa personer med stort inflytande inom svensk kristenhet håna och skratta åt den som står upp för Israel i olika kristna sammanhang har gett mig en sorgsenhet och jag ber till Gud att dessa personer själva skall inse vart man riskerar att leda svensk kristenhet. Den kristna TV-kanalen TBN Nordic har en programserie som heter just LEDA (att leda i karismatiska miljöer). Såg så sent som idag avsnittet som handlade om MAKTMÄNNISKOR. Magnus Jonegård som skrivit boken som ligger till grund för programserien intervjuas och förklarar olika saker i det han skrivit i boken. Jag ber att personer inom svensk kristenhet som befinner sig i ledande positioner inte skall missbruka det till att förleda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar