torsdag 29 december 2022

SALT

Jesus talar om och det predikas (har gjorts) i våra kyrkor om att vara salt i förruttnelsen. Hur står det till med det egentligen?

De senaste veckorna har jag mött kristna som hånar och förlöjligar den som med Bibeln som grund står på Israels sida.

Vi läser om kristna som "kommer ut" som öppet homosexuella, andra tar det i försvar med stor energi.

Klimatfrågan har nästan blivit en egen religion inom kristenheten. Lyssnade till ett samtal med den Israeliske predikanten Amir Tsarfati (Behold Israel) och en före detta klimataktivist, professor inom förnyelsebar energi samt ateist. Denne ateistiske forskaren talar om en nygammal religion, Gaia eller "moder jord".

I Världen Idag (pappersformat) läser jag om hur den gamle pingstpredikanten Birger Skoglund förfasar sig över "avfallet inom kristenheten".

Världen Idag skriver om pastorn, Josef Barkenbom som får sparken. Jag känner inte till hela historien, men Barkenbom själv hävdar att det handlar om att han står för en klassisk kristen (konservativ) bibelsyn. Han skriver på sociala medier om att kristendomens genomgående budskap är omvändelse, detta i anslutning till förslagen om att förbjuda "omvändelseterapi".

Summan av allt detta tolkar jag som att saltet mister sin sälta. Eller skall saltet fortsätta vara just salt som förhindrar förruttnelse?

Jag skriver i andra inlägg om att jag är en av de som ser Bibelns budskap om Jesu återkomst som aktuell inom en snar framtid. Jag ser det som sker i vår omvärld som uppbyggnadsfasen inför det Bibeln kallar Lammets Bröllop, vedermödan mm. Jag är en av alla dessa konservativa kristna som läser Matteusevangeliet kapitel 24, Uppenbarelseboken och de profetiska böckerna i Gamla Testamentet.

Jesus talar om hur "denna tidsålders gud och väsende" skall utmana den som tror på Gud, Israels Gud, Bibelns Gud, himmelens och jordens skapare.

Jag förstår Birger Skoglunds oro inför det avfall som vi ser inom svensk kristenhet idag. Jag tycker det är tragiskt när Bibeltro hånas och föraktas. Jesus själv säger "synda inte mer", men vi säger fortsätt synda. Jesus säger att som det var på Noas tid skall det vara vid tidpunkten för hans ankomst. Inom judisk tradition finns det berättelser som tar upp tidsandan som leder till syndafloden, samkönade äktenskap. Idag är detta på väg tillbaks, inte bara som lokala fenomen utan över hela världen.

Klimatförändringarna, miljöförstörelse är uppbyggandet av eller inför de katastrofer som Uppenbarelsboken beskriver. Jesus talar om krig och rykten om krig. Naturkatastrofer, svält, ekonomin gungar kraftigt och så vidare. Är jag orolig? Känner jag fruktan och panik? Nej. Otrevligt och obehagligt, Ja.

Jag har skrivit (sagt) det tidigare. Jag tror att Jesus snart skall komma tillbaka som Messias, Konungen. Han kommer att uppfylla alla profetior som vi kan läsa om i Bibeln (Guds Ord). Bibeln står fast även om vår tror sviktar. Frukta inte, var inte orolig. Tro på Jesus och att hans löften är eviga.

Gud välsigne dig, Gideon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar