torsdag 31 maj 2012

Kannibalen

En kannibal äter på en hemlös man i USA. Under 18 minuter skall mannen ha ätit på sitt levande och vakna offers ansikte. När polis kommer till platsen så besvaras deras anrop med "morranden". Polisen ser sig inget annat råd än att skjuta kannibalen till döds.

Han hade troligen fått en "snedtändning" av en LSD liknande substans heter det i media. Och det kan säkert vara så att det är sant. Men, det är inte hela sanningen.

Markusevangeliet kapitel 5, vers 1-20, Matteusevangeliet kapitel 8, vers 28-34, Lukasevangeliet kapitel 8, vers 26-39 berättar resten av sanningen. (Eller om man så vill en liknande berättelse). Berättelsen handlar om hur en (eventuellt två) man som är besatt av demoner (onda andar). Mannen var så våldssam att människorna som bor i området tvingas att ta långa omvägar. Vid ett flertal tillfällen försöker man att binda mannen med kedjor och rep, det misslyckas. Först när Jesus drev ut, INTE EN utan många demoner kom mannen till sans igen. Ni får läsa sammanhanget själva i Bibeln.

Droger öppnar upp för en andlig värld som i normala fall du och jag inte är medvetna om. Vi kallar det ofta för hallucinationer idag, men jag som läser och tror på Bibelns budskap ser och erkänner inte bara läkarvetenskapen beskrivning utan jag är övertygad om att det finns fler än en dimension när vi talar om "snedtändningar" mm. Nu säger inte jag att jag (om jag var en av poliserna som kom till platsen) i stundens allvar och stridens hetta som det heter hade handlat annorlunda än poliserna ifråga. Det jag vill komma åt är att många av oss som tror på Jesus inte vågar eller vill kalla saker för samma sak som Bibeln kallar saker eller företeelser.

Nu är det inte bara droger utan även andra händelser som öppnar upp för demoner (onda andar). Ibland kan yttre händelser (t.ex. olyckor, övergrepp eller egna val) öppna upp för liknande saker.

Markusevangeliets version av "Missionsbefallningen" (kapitel 16, vers 17) talar om att vi som tror på Jesus och som följer honom skall eller kan befria andra människor från demoner (onda andar).

Sedan förnekar jag inte att det förekommer avarter när det gäller detta. Tänker på den så kallade "demonutdrivnings" rättegången i Borås.

Skall vi sluta att befria människor? Nej. Avarterna däremot skall vi sluta med.

Skall vi nöja oss med uttryck som hallucinationer, snedtändning, psykiskt sjuk, schizofreni eller skall vi våga ta Bibelns uttryck för dessa saker i vår mun också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar