söndag 20 maj 2012

Jerusalem

Kort något om Jerusalem.

Jerusalem firar denna helgen 45 år som fri och för alla tillgänglig stad. Så var inte fallet under de 19 föregående åren. Mellan 1948 och 1967 var delar av Jerusalem inte bara under Jordansk ockupation, det var även förbjudet för judar att besöka sin Heligaste plats, Västra Muren.

För att bara nämna en källa, Israelnationalnews. 48 av Gamla Stadens 49 synagogor revs eller förstörs på diverse sätt. Judiska gravstenar används för att bygga offentliga toaletter mm.

När Sexdagarskriget var slut kunde judar åter bygga upp hus och synagogor och besöka (inte bara) Västra Muren. Staden som var delad var nu åter hel.

I profeten Sakarja Kapitel 12 och i de första verserna står det om varför Jerusalem är en så svår "nöt att knäcka" för politiker, Israelhatare, journalister, religiösa ledare osv. Det spelar ingen roll om de heter Abbas, Bildt, Obama eller Reepalu. Det spelar ingen roll om man kallas för imam, påve, präst eller pastor.

Jerusalem är "en berusningens bägare" och skall bli/vara en tung sten som ALLA skalll försöka lyfta och den som ger sig på Jerusalem skall skadas i och med detta. Därför har inte bara svenska politiker diverse åsikter om staden. Därför har inte bara journalister ett agg eller ett hat mot staden. Religiösa ledare försöker också lägga beslag på staden för sina egna syften. Gud själv kommer att använda Jerusalem i samband med den dom som kommer att gå över hela världen. Ditt och mitt förhållande till Jerusalem kommer att ligga till grund för Herren Guds dom över mänskligheten som helhet och människan som individ.

Därför väljer jag att som Psalmisten utropa. Önska Jerusalem frid! Må det gå dem väl som älskar dig. (Psaltaren 122:6) Jag väljer att be att Guds vilja skall ske och inte klåfingriga människors vilja med/över Jerusalem. Jag väljer att utropa: Jag älskar dig Jerusalem och jag önskar dig Guds frid.

Gideon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar